Art Singel 100  
Amsterdam Contemporary Art Gallery / Galerie voor hedendaagse kunst

Art Singel 100 is 34 years active and part of the art scene of Amsterdam
The gallery is located at 8 minutes walk from the Central Station

 

 

____Home_____

 

Gallery Program

Upcoming
Previous

 

Artists

Alberto Carrera
Liesbeth Rahder
Herve Martijn
Judith Heinsohn
Jan van Eden

Esther Levigne
Ger Meinema
Jorge Gay Molins
Jean Bilquin

Achnaton Nassar

Philippe Bouttens
Colette Curfs
Milous Heunks
Tomoko Kawachi
Patricia Lippert
Anton Martineau
Tejo Philips
Pol Mara
Victor Pedra

Mapi Rivera
Chiel Vluggen
Marianne Vollmer
Sadik Kwaish

André de Jong
Maayke Schuitema

Josef Karl   
Unni Askeland
Evelyn Jansen
Harry van der Woud
Diego Pombo
Raymond Boekelder
Manolo Belzunce
 

Directions

Info

B&B Singel 100

Links

Jan van Eden

Fundacion vanES

 

 

 

 

 

Jorge Gay Molins

 

Geboren in Zaragoza op 26 augustus 1950
Hij begint zijn studies op de academie van D. Alejandro Cańada.
Later studeert hij aan de Facultad de Bellas Artes San Jorge, Barcelona.
Afgestudeert aan de Facultad de Bellas Artes de San Fernando, Madrid.
Specialiseert in wandschildering bij de leerstoel van D. Manuel López Villaseńor. 

 

"La fatiga de los pájaros" 

 “LA FATIGA DE LOS PAJAROS”  de titel van de tentoonstelling, November 2005, is gebaseerd op een fragment van een gedicht bij Antonio Gamoneda (Oviedo, 1931), gepubliceerd in “El libro del frio”.

Jorge Gay Molins oeuvre heeft als beginpunt de onbewuste noodzaak van het bereiken van een tijd van voor het begin, daar waar de leegte van voor de schepping klopt en de tijdperken in elkaar overlopen; daar waar de moeilijkheid om het heden en verleden te onderscheiden betekenis ontleent aan de duisternis en ons mysterieuze plaatsen voorstelt, aankondigt en oproept, die de plek innemen van de realiteit en hun herinnering. Een landschap waar de feiten uiteenvallen in gevoelens en ons vervoeren naar de verleden tijd, waar het spoor van onze poging om de bekende betekenissen te overtreden en de nieuwe wereld te benoemen, ons vermoeit zoals vogels die achtervolgd worden door het licht, dat gelijkelijk verlicht als verwondt.

 

 

View of the exhibition at Art Singel 100, November 2005, front gallery

[ga05ex02]

 

 

 

View of the exhibition at Art Singel 100, November 2005, front gallery

[ga05ex05]

 

 

 

View of the exhibition at Art Singel 100, October 2005, back gallery

[ga05ex09]

 

 

 

Jorge Gay Molins, La Fatiga de los Pájaros III & I,
Charcoal and acrylic on cardboard
, 102x70 cm
,
Ref.
ga0503 & ga0501

 

 

 

 

Jorge Gay Molins, La Fatiga de los Pájaros XII ,
Charcoal and acrylic on cardboard
, 102x70 cm
,
Ref.
ga0512

 

 

 

Jorge Gay Molins, La Fatiga de los Pájaros VI
Charcoal and acrylic on cardboard
, 102x70 cm
,
Ref.
ga0506

 

 

 

Jorge Gay Molins, La Fatiga de los Pájaros XIII,
Charcoal and acrylic on cardboard
, 102x70 cm
,
Ref.
ga0513

 

 

 

 

Jorge Gay Molins, La Fatiga de los Pájaros XIV & XI,
Charcoal and acrylic on cardboard
, 102x70 cm
,
Ref.
ga0514 &ga0511

 

 

 

Jorge Gay Molins, La Fatiga de los Pájaros XV & XVI,  
Acryl on linnen
, 80x80 cm
,
Ref.
ga0515 & ga0516

 

 

 

Jorge Gay Molins, La Fatiga de los Pájaros XVIII & XVII,  
Acryl on linnen
, 160x100 cm
,
Ref.
ga0518 & ga0517

 

 

 

 

De figuratie van Jorge Gay Molins refereert aan periodes die lang achter ons liggen, maar, hoewel hij zich het recht toeeigent om elk medium of stijl, beschikbaar of  zelf ontdekt, te gebruiken, is het ogenschijnlijke anachronisme van zijn werk alleen zo te interpreteren door de oppervlakkige beschouwer. Het is ook duidelijk dat in het werk en het leven van Jorge Gay Molins de herinnering een grote plaats inneemt en het is geen toeval dat hij Rome, Parijs en Venetië, drie steden vol met het verleden koos om te leven en te schilderen.  De achtergronden van de schilderijen van Gay Molins lijken op Rome met overlappende en contrasterende motieven van verschillende periodes, plaatsen en aard. De tijd in de schilderijen van Jorge Gay Molins, is als de tijd die wordt teruggehaald bij Proust, een zeldzame destillatie van het intense en het geliefde, een bij elkaar komen van dingen met een alledaagse en een diepere betekenis, als emblemen van een tijdschets.

 Er ligt over het werk van Gay Molins ook een bijzondere lichtkleur, dat tezelfdertijd zonnig als gedempt is, perfect aangepast aan de scčnes waar de feestelijke schoonheid wortels schijnt te hebben in de melancholie, als ware het lover van de bomen dat geboren wordt uit een oogenschijnlijk onvruchtbare aarde. De synthese van dualiteiten lijkt mij het fundamentele karakteristiek van de schilderkunst van Jorge Gay Molins.

 

Jorge Gay Molins - previous periods